Wdrażanie systemu zarządzania jakością to proces, który ma na celu zwiększenie wydajności pracy w firmie i poprawę jakości produktów. Dzięki wdrożeniu takiego systemu, przedsiębiorca ma możliwość zdefiniowania zadań, celów oraz odpowiedzialności, jaką ponoszą poszczególni pracownicy, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie pracą w firmie. W niniejszym artykule omówimy korzyści i wymagania normy ISO 9001 w kontekście wdrażania systemu zarządzania jakością.
Zarządzanie jakością: korzyści dla przedsiębiorstwa
Wdrożenie systemu zarządzania jakością ma pozytywny wpływ na wydajność pracy w firmie dzięki zdefiniowaniu celów oraz odpowiedzialności pracowników za ich realizację. Dzięki temu, przedsiębiorca ma możliwość skupienia uwagi na najważniejszych tematach, co przekłada się na skuteczniejsze i efektywniejsze zarządzanie zasobami firmy.
ISO 9001 to norma, która pozwala na zidentyfikowanie problemów dotyczących jakości produktu lub usługi i rozwiązanie ich na etapie wytwarzania. Dzięki temu, można uniknąć kosztownych defektów lub wycofywania produktów z rynku.
Wdrożenie systemu zarządzania jakością pozwala na eliminację zbędnych czynności i zmniejszenie ilości reklamacji od klientów. W ramach systemu wprowadza się również procedury dotyczące racjonalizacji produkcji, zmniejszające ilość powstających odpadów.
Dążenie do perfekcji – wymogi ISO 9001
ISO 9001 definiuje podstawowe wymogi, jakie powinna spełniać każda firma, która chce wdrożyć System Zarządzania, Jakością. Jednym z wymogów jest kontrola dokumentacji – zarówno dotyczącej procesów produkcji, jak i innych aspektów działalności firmy. Kolejnym ważnym fragmentem jest zaangażowanie kierownictwa we wdrażanie systemu. Najważniejsze jest, aby szefowie byli motorem napędowym procesu, co ułatwi ich małej drużynie szybkie wdrożenie nowych rozwiązań.
Wraz z wdrożeniem Systemu Zarządzania Jakością, można również ustalić procesy realizacji wyrobu oraz dokonywać pomiarów dotyczących zadowolenia klientów z produktów lub usług firmy. Dzięki temu można skutecznie monitorować tę sferę i podejmować na bieżąco decyzje korygujące.
Zasady normy ISO 9001
W skład normy ISO 9001 wchodzi aż osiem zasad dotyczących, jakości, m.in.:
- Zorientowanie na klienta – kluczowe podejście, ponieważ to klienci decydują o tym, czy firma spełnia ich oczekiwania jak i wobec czego powinna się rozwijać.
- Przywództwo – zarząd firmy musi stać się liderem wdrażania Systemu Zarządzania Jakością.
- Angażowanie ludzi – proces wdrażania potrzebuje także zaangażowania pracowników, którzy znajdują się na niższych stanowiskach.
- Nastawienie procesowe – ważne podejście, polegające na tym, że w każdej części organizacji powinno mieć miejsce podejście cykliczne, którego cel jest poprawa jakości wytwarzanych produktów czy usług.
- Systemowe nastawienie do zarządzania – jedną z kluczowych zasad ISO 9001 jest myślenie o firmie jako o systemie, którego składnikami są: pracownicy, produkty czy usługi.
- Doskonalenie – System zarządzania jakością wymaga podejścia ciągłego doskonalenia, poprawy jakości, stawiania sobie coraz trudniejszych zadań.
- Rzeczowe nastawienie do podejmowania decyzji – opiera się na podejmowaniu decyzji w oparciu o fakty i dane statystyczne.
- Obopólne korzyści w stosunkach z dostawcami – wartościowa i partnerska relacja z dostawcami przynosi korzyści obu stronom.
Podsumowanie
Wdrożenie systemu zarządzania jakością stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie rynku, który oczekuje najwyższej jakości produktów i usług. Dzięki temu, przedsiębiorca ma możliwość zdefiniowania zadań, celów oraz odpowiedzialności pracowników, co pozwala na efektywniejsze zarządzanie pracą w firmie. Wdrożenie Systemu Zarządzania Jakością to nie tylko przyspieszenie procesów i redukcja kosztów, ale również zwiększenie zaufania klientów do marki oraz jej wiarygodność.